tisdag, oktober 31, 2006

bytt namn på bloggen från Arara till Passaro

Passaro är mitt självkallade namn, Arara var det någon som kallade mig och det gjorde mig glad när jag fick höra något annat än Munken. Nu har jag tagit till mig konceptet och kör hårt på passaro istället. Arara är också lite väl mycket A som i Andreas, Anga och annat. Passaro känns bättre.

-

Hur svårt ska det vara att köpa en jäkla kamera ejentligen, jag har hållt på att beställa en såndär Bessa r3m med 50mm f2.0 ett bra tag nu.
Tanken med det hela är att ha en kamera som ska hålla i alla väder, vara liten och hålla länge som bara den.
Jag tror att den håller, den känns bra byggd, den väger ingenting, den har en mekanisk slutare, den är rätt tyst.
Även om jag inte har fotograferat med mätsökarkamera så tror jag skarpt på att detta kommer att vara min livs bästa kamera.

-

Det här med mätsökar kameragrejen började när jag skrev en designhistoria om canon. De hade gjort en kamera för en 50 år sedan, mätsökarkamera med ett 50mm 1.2 objektiv och jag är facinerades något fruktansvärt av vad det stod om den.
Mekanisk, ljusmätaren, filmframdragningen, räknaren. allt fanns.
Kameran går inte att få tag på idag såklart.
Sen en dag så stötte jag på en Bessa R2A i en fotobutik i Helsingborg.

Jag var missnöjd över video foto center på söder, men jag har hållt mig till fujiframkallare sen han som framkallar på regementsgatan uppe vid fridhem alltid har gjort ett jäkla bra jobb. Jag har hört att hans lärling inne på Hansakompaniet också är bra.
Den fuji vid möllan alltså, den mannen han är äcklig, verkligen, jag framkallar aldrig där igen, han förstod sig antagligen inte på konstfotografi.

Så hittade jag en dag video foto center över gatan till dunkers, denne man är bättre, rätt så ojämn kvalitet på bilderna, men han gör ett bra jobb 70-90% av gångerna jämnfört med dem på söder som gör det 0-30% av gångerna. Men det var länge den enda butiken jag kände till, jag lämnade in en 30-50 filmrullar där även om de var så dåliga. Just för att jag aldrig var förbi fridhem i Malmö när jag var i Malmö och den här butiken låg nära till hands på cykelvägen hem från Campus Helsingborg.

-

godnatt

Inga kommentarer: